Получение профессионального образования

Памятка для вучняў і іх бацькоў па выбары прафесіі

развернуть

   Паважаныя бацькі!

  Выбар прафесіі - важнае і адказнае справа!  Выбіраючы прафесію, трэба ўлічваць у першую чаргу інтарэсы дзіцяці, яго схільнасці, здольнасці, жаданні і толькі потым сямейныя традыцыі і інтарэсы.

  1. Дайце свайму дзіцяці права выбару будучай прафесіі.
  2. Абмяркоўвайце разам з ім магчымыя "за" і "супраць" абранай ім прафесіі.
  3. Разглядайце выбар будучай прафесіі не толькі з пазіцыі матэрыяльнай выгады, але і з пазіцыі маральнага задавальнення.
  4. Улічвайце ў выбары будучай прафесіі асабістыя якасці свайго дзіцяці, якія неабходныя яму ў  дадзенай спецыяльнасці.
  5. Калі ўзнікаюць рознагалоссі ў выбары прафесіі, выкарыстоўвайце магчымасць параіцца са   спецыялістамі-кансультантамі.
  6. Не цісніце на дзіця ў выбары прафесіі, інакш гэта можа абярнуцца ўстойлівымі канфліктамі.
  7. Падтрымлівайце дзіцяці, калі ў яго ёсць цярпенне і жаданне, каб яго мара спраўдзілася.
  8. Калі ваша дзіця памыліўся ў выбары, не корыце яго за гэта. Памылку можна выправіць.
  9. Калі ваша дзіця рана захапілася нейкай прафесіяй, дайце яму магчымасць падтрымліваць гэты інтарэс з дапамогай літаратуры, заняткаў ў гуртках і т. д.

Памятаеце, што дзеці пераймаюць традыцыі адносіны да прафесіі сваіх бацькоў!

Рэкамендацыі па выбары прафесіі дзецьмі

Кожны сам выбірае сваю прафесію, і сам павінен памыляцца і вучыцца на сваіх памылках; парады трэба слухаць, а вырашаць і рабіць па-свойму.

Усвядомце каштоўнасць выбару вашага дзіцяці (для сябе і для грамадства), вывучайце прафесію і ўсё, што з ёй звязана.

Зарыентуйцеся ў канкрэтнай сацыяльна-эканамічнай сітуацыі (патрэба, прэстыжнасць, зарплата і інш.).

Прамаўляючы «Я хачу», ведайце, што вы можаце, і што трэба ў дадзеных абставінах.

Вылучыце далёкую прафесійную мэта (мару). Суаднясіце яе з іншымі жыццёвымі мэтамі (асобаснымі, сямейнымі, досугового).

Дапамажыце яму пабудаваць для сябе сістэму блізкіх і сярэдніх перспектыў як этапаў руху да далёкай мэты.

Не бойцеся пошуку, рызыкі, смела выпраўляйце памылкі, вяртайцеся з няправільна абранага шляху.

Выбіраць варта не толькі прафесію, а і звязаны з ёй лад жыцця і зручны для вас выгляд дзейнасці.

Будзьце адказныя ў рашэннях: жыццё не ведае чарнавікоў.

Майце рэзервовы варыянт на выпадак няўдачы па асноўным накірунку.

Усвядомце цяжкасці (знешнія і ўнутраныя) на шляху па вызначаным мэтам.

Азначце (сплануйце) шляхі і сродкі пераадолення цяжкасцяў.

Для набліжэння мары трэба шмат працаваць, чытаць, думаць.

Бацькам неабходна ўлічваць ступень уплыву аднагодкаў на рашэнне сына ці дачкі, і на колькі такі ўплыў аказваецца станоўчым.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Памятка па прафарыентацыі

    Ніхто не будзе спрачацца з сцвярджэннем, што адной з самых галоўных праблем сучаснага чалавека з'яўляецца праблема выбару. Нам даводзіцца выбіраць пастаянна: сённяшняе грамадства пабудавана на разнастайнасці і варыятыўнасці. Ёсць сітуацыі, калі памылка ў выбары будзе мець далёка ідучыя наступствы і можа адбіцца на ўсім далейшым жыцці.

   Адна з такіх сітуацый - вызначэнне чалавекам сваёй справы (або прафесіі).

   Сённяшнім маладым людзям вельмі складана. Ім даводзіцца выбіраць з вялікага ліку сучасных спецыяльнасцяў.

   Вядома, не існуе якога-то абсалютна надзейнага і вернага спосабу вызначэння схільнасцяў і здольнасцяў чалавека і адпаведнаму ім спосабу заробку. Але ёсць шэраг фактараў, якія варта ўлічваць, і шэраг саветаў спецыялістаў, якія дапамогуць маладым людзям звесці верагоднасць памылкі да мінімуму.

     Усе памылкі, якія дапускаюцца пры выбары прафесіі, спецыялісты дзеляць на тры групы:

- няведанне самога сябе;

- няведанне свету прафесій;

- няведанне правілаў выбару прафесіі.

Як жа пазбегнуць памылак і прыняць канчатковае і, галоўнае, слушнае рашэнне?

 Каб спазнаць самога сябе, вам неабходна вывучыць:

- сваё здароўе;

 - інтарэсы і схільнасці;

- здольнасці, веды і ўменні.

   Некаторыя чалавечыя асаблівасці, напрыклад, інтарэсы або схільнасці характарызуюцца зменлівасцю. Але існуе іншы тып індывідуальных характарыстык. Яны даволі ўстойлівыя, і змяніць іх практычна нельга. Іх уплыў вельмі адчувальна ў дзейнасці і ва ўзаемаадносінах з навакольнымі. Да іх ставяцца, напрыклад, рысы, звязаныя з індывідуальнымі асаблівасцямі нервовай сістэмы. Каб разабрацца з тым, якімі псіхафізіялагічнымі і псіхалагічнымі якасцямі валодае чалавек, сёння існуюць розныя дыягнастычныя методыкі.

     Інфармацыю можна атрымаць з спецыялізаванай літаратуры, СМІ, Інтэрнэту. Акрамя таго, вы можаце пагутарыць з наступнымі людзьмі:

- псіхолагамі-прафкансультантамі;

- школьным псіхолагам;

- выкладчыкамі прафесійных навучальных устаноў;

- школьнымі настаўнікамі;

- спецыялістамі тых прафесій, якія Вас цікавяць;

- бацькамі, сваякамі і знаёмымі.

Сем крокаў да ўзважанага рашэння.

  1. Скласці спіс падыходных прафесій.

Складзіце спіс прафесій, якія Вам падабаюцца, цікавыя, па якіх Вы хацелі б працаваць, якія Вам падыходзяць.

  1. Скласці пералік патрабаванняў да абраных прафесій.

Складзіце спіс сваіх патрабаванняў:

- выбіраюць прафесія і будучы род заняткаў;

- выбіраюць прафесія і жыццёвыя каштоўнасці;

- выбіраюць прафесія і жыццёвыя мэты;

- выбіраюць прафесія і мае сённяшнія гарачыя праблемы;

- выбіраюць прафесія і рэальнае працаўладкаванне па спецыяльнасці;

- пажаданы ўзровень прафесійнай падрыхтоўкі;

- выбіраюць прафесія і мае схільнасці і здольнасці;

- пажаданыя ўтрыманне, характар ​​і ўмовы працы.

  1. Вызначыць значнасць кожнага патрабаванні.

    Вызначыце, наколькі ўсе пералічаныя патрабаванні значныя. Можа быць, ёсць менш важныя патрабаванні, якія, па вялікім рахунку, можна і не ўлічваць.

  1. Ацаніць сваю адпаведнасць патрабаванням кожнай з падыходных прафесій.

    Акрамя тых патрабаванняў, якія ёсць у Вас да прафесіі, існуюць і патрабаванні самой прафесіі. Прааналізуйце, ці развітыя ў Вас прафесійныя якасці, ці адказваюць вашыя інтэлектуальныя здольнасці, псіхалагічныя асаблівасці, стан здароўя патрабаванням прафесіі.

  1. Падлічыць і прааналізаваць вынікі.

Прааналізуйце, якая прафесія з усяго спісу больш за іншых падыходзіць Вам па ўсіх пунктах.

  1. Праверыць вынікі.

    Каб пераканацца ў правільнасці Вашых разважанняў, абмяркуйце сваё рашэнне з сябрамі, бацькамі, настаўнікамі, псіхолагам, прафкансультантам.

  1. Вызначыць асноўныя практычныя крокі да поспеху.

Такім чынам, Вы прынялі рашэнне, цяпер важна вызначыць: у якім навучальнай установе Вы зможаце атрымаць прафесійную адукацыю, як развіваць у сабе прафесійна важныя якасці, як можна атрымаць практычны вопыт работы па дадзенай спецыяльнасці, як павысіць сваю канкурэнтаздольнасць на рынку працы.

САВЕТЫ псіхолага «Як выбраць прафесію»

  Пры выбары прафесіі вельмі важна адпаведнасць паміж псіхалагічнымі асаблівасцямі чалавека і адпаведнымі характарыстыкамі прафесіі.

Прафесія павінна быць цікавая.

  Калі табе падабаюцца жывёлы, расліны, то табе будзе цікава ў сваёй прафесійнай дзейнасці сутыкацца з аб'ектамі жывой прыроды. Калі ты любіш тэхніку - цікавасць да яе будзе падтрымліваць цябе ў дзейнасці інжынера-канструктара або фізіка-тэарэтыка.

  Любая прафесія патрабуе, каб у чалавека прысутнічалі так званыя «прафесійна важныя якасці» - напрыклад, для карэктара важна ўвага, для мастака - вобразнае мысленне, і г.д. Таму, выбіраючы пэўную прафесію, важна ўсвядоміць, ці ёсць у цябе здольнасці, адпаведныя прафесійна важным якасцях. У сітуацыі сумневу выбірай тую прафесію, дзе твае здольнасці будуць максімальна рэалізаваны, дзейнасць, у якой ты даможашся найбольшага поспеху.

   Нарэшце, тып рэалізуемай прафесійнай дзейнасці павінен супадаць з тваім асобасным, характаралагічнымм тыпам. Скажам, калі ты таварыскі - табе больш падыдуць прафесіі, звязаныя з шматлікімі кантактамі, а калі эмацыйна няўстойлівы - не зможаш выконваць руцінныя віды дзейнасці, якія патрабуюць канцэнтрацыі на працягу доўгага часу.

    Такім чынам, для таго, каб выбраць прафесію, неабходна, перш за ўсё, спазнаць сябе. Дапамагчы лепш пазнаць сябе і часткова адказаць на гэтыя пытанні (цалкам ты на іх не адкажаш ніколі) дапаможа няхітрае практыкаванне: паглядзі на сябе вачыма іншага чалавека. Канкрэтнага чалавека, якога ты добра ведаеш - скажам, сябра або суседа па парце, мамы, родных або блізкіх. Паспрабуй растлумачыць свае ўчынкі так, як гэта зрабіў бы іншы чалавек - не ведаючы сапраўдных матываў. Ты зразумееш, якім цябе бачаць іншыя людзі, але, з другога боку, пазбавішся ад суб'ектывізму, бо ў сваім воку, як вядома, не відаць і бярвенні.

   Змагайся, працуй над сабой, спазнавай сябе. І памятай, што псіхічныя ўласцівасці чалавека (няхай гэта будуць здольнасці, інтарэсы або рысы характару) - выключна гнуткія, зменлівыя якасці. Вядома нямала выпадкаў, калі чалавеку, які не мае здольнасцяў да музыкі, але горача жадаючаму ёю займацца, атрымоўвалася развіць музычны слых.

Галоўнае - цікавасць; запомні: здольнасці фармуюцца ў дзейнасці.

    Прывыкай працаваць. На адных здольнасцях далёка не з'едзеш. З іншага боку, цікавасць - рэч таксама не зусім ўстойлівая. Мноства рабят думаюць, што любяць нейкі навучальны прадмет, а на самай справе ім вельмі падабаецца настаўнік. Акрамя таго, цяжка зразумець, ці спадабаецца табе псіхалогія або тая ж эканоміка - ты ж раней у школе не вывучаў нічога падобнага.

     Для таго, каб не памыліцца, трэба пашыраць свой кругагляд ў адносінах да свету прафесій. Задавай дарослым людзям пытанні аб іх прафесійнай дзейнасці - як правіла, людзі з задавальненнем расказваюць пра сваю сапраўдную працу і пра студэнцкія гады. Тады ты зможаш свядома вырашыць, ці цікавая табе дадзеная вобласць, ці ўсё, што ты ведаеш пра спецыяльнасці, на якую падаеш дакументы, - гэта яе назва.

    Такім чынам, разабраўшыся ў сваіх здольнасцях, інтарэсах і асобасных рысах, вы прыступаеце да выбару ўжо не прафесіі - а каледжа. Высветліце, якія спецыяльнасці і спецыялізацыі адпавядаюць выгляду дзейнасці, які вас цікавіць. Гэта не заўсёды адназначная адпаведнасць.

    Прыняцце рашэння павінна грунтавацца на многіх фактарах:

  • рэпутацыя навучальнай установы і конкурс;
  • меркаванне сяброў, бацькоў;
  • кошт навучання і г.д.

Не залянуецеся і выпішыце на асобным лісточку паперы плюсы і мінусы кожнага з варыянтаў. Прааналізуйце дадзеныя разам з сябрамі і сваякамі. І заўсёды памятайце: канчатковы выбар толькі за вамі - выбіраючы прафесію, вы выбіраеце лёс.

Фактары выбару прафесіі

    Якія фактары абумоўліваюць выбар чалавекам той ці іншай прафесіі? На практыцы аказваецца, што схільнасці ўлічваюцца ў апошнюю чаргу, а вось меркаванне бацькоў аказвае вялікі ўплыў.

     Варта падумаць над наступнымі фактарамі выбару прафесіі:

  1. Пазіцыя старэйшых членаў сям'і. Ёсць старэйшыя, якія нясуць прамую адказнасць за тое, як складаецца твая жыццё. Гэты клопат распаўсюджваецца і на пытанне пра тваю будучаю прафесію.
  2. Пазіцыя таварышаў, сябровак. Сяброўскія сувязі ў тваім узросце ўжо вельмі дужыя і могуць моцна ўплываць на выбар прафесіі. Можна даць толькі агульны савет: правільным будзе рашэнне, якое адпавядае тваім інтарэсам і супадае з інтарэсамі грамадства, у якім ты жывеш.
  3. Пазіцыя настаўнікаў, школьных педагогаў (класнага кіраўніка). Назіраючы за паводзінамі, вучэбнай і пазанавучальнай актыўнасцю навучэнцаў, дасведчаны педагог ведае шмат такога пра цябе, што схавана ад непрафесійных вачэй і нават ад цябе.
  4. Асабістыя прафесійныя планы. Пад планам у дадзеным выпадку маюцца на ўвазе твае ўяўленні аб этапах асваення прафесіі.
  5. Здольнасці. Аб своеасаблівасці сваіх здольнасцяў трэба судзіць не толькі па поспехах у вучобе, але і па дасягненнях у самых разнастайных відах дзейнасці.
  6. Узровень дамаганняў на грамадскае прызнанне. Плануючы свой працоўны шлях, вельмі важна паклапаціцца аб рэалістычнасці сваіх дамаганняў.
  7. Інфармаванасць. Важна паклапаціцца аб тым, каб набытыя табой звесткі аб той ці іншай прафесіі не апынуліся скажонымі, няпоўнымі, аднабаковымі.
  8. Схільнасці. Схільнасці праяўляюцца ў любімых занятках, на якія траціцца вялікая частка вольнага часу. Гэта - інтарэсы, падмацаваныя пэўнымі здольнасцямі.

Правілы выбару прафесіі

Неабходна вывучыць як мага больш прафесій, вызначыць, якія прафесіі і спецыялісты неабходныя ў рэгіёне, дзе вы жывяце. Важна вывучыць самога сябе (інтарэсы, схільнасці, здольнасці, тэмперамент, рысы характару, асаблівасці пазнавальных працэсаў, здароўе, самаацэнку, узровень дамаганняў і інш.). Варта выбраць найбольш прывабную, прыдатную прафесію. Падрабязна вывучыць выбраную прафесію: азнаёміцца з прафесіяграмай, вызначыць формулу прафесіі, удакладніць змест, умовы працы і патрабаванні, што прад'яўляюцца прафесіяй да чалавека. Вывучыць магчымасці яе набыцця і перспектывы прафесійнага росту. Паспрабаваць свае сілы ў выбранай прафесіі (у гуртках па інтарэсах, у вучэбна-вытворчым камбінаце). Параўнаць атрыманыя веды аб прафесіі са сваімі магчымасцямі, параіцца з бацькамі, настаўнікамі, лекарамі, псіхолагам, атрымаць кваліфікаваную прафкансультацыю. Пры вызначэнні адпаведнасці сваіх прафесійных магчымасцяў патрабаванням абранай прафесіі атрымаць у школе або КПК першапачатковую прафесійную падрыхтоўку, рэалізоўваць самакантроль гатоўнасці да прафесійнага самавызначэння. Пры адсутнасці названага адпаведнасці знайсці запасны варыянт прафесійнага выбару. Выбраўшы для сябе будучую прафесію, неабходна праяўляць настойлівасць у рэалізацыі намеры і авалоданні прафесіяй у дасканаласці. Як не памыліцца, выбіраючы прафесію

У марах будучая жыццё малюецца прыгожа. І цікавая праца займае ў ёй далёка не апошняе месца. Але не так-то проста зразумець сваё прызначэнне. Вось памылкі, якія перашкаджаюць старшакласніку і абітурыенту зрабіць правільны крок:

Стаўленне да выбару прафесіі як да нязменнага. У любой сферы дзейнасці адбываецца змена заняткаў, пасад па меры росту кваліфікацыі чалавека. Пры гэтым найбольшых поспехаў дасягае той, хто добра прайшоў пачатковыя прыступкі. Ходзяць думкі аб прэстыжнасці прафесіі. У дачыненні да прафесіі забабоны выяўляюцца ў тым, што некаторыя важныя для грамадства прафесіі, заняткі лічацца нявартымі, непрыстойнымі (напрыклад, смяцяр). Выбар прафесіі пад уплывам таварышаў (за кампанію, каб не адстаць). Мы выбіраем прафесію па свайму "густ" і "памеры" гэтак жа, як вопратку і абутак. Перанос адносіны да чалавека, прадстаўніка той ці іншай прафесіі, на саму прафесію. Пры выбары прафесіі трэба ўлічваць перш за ўсё асаблівасці гэтага віду дзейнасці, а не выбіраць прафесію толькі таму, што табе падабаецца ці не падабаецца яе прадстаўнік. Захапленне толькі знешняй або якой-небудзь прыватнай бокам прафесіі. Так, за лёгкасцю, з якой акцёр стварае на сцэне вобраз, стаіць напружаны, будзённая праца. Атаясамліванне школьнага вучэбнага прадмета з прафесіяй ці дрэннае распазнаванне гэтых паняццяў. Ёсць такі прадмет, як замежная мова, а прафесій, дзе патрабуецца здольнасць да мовы, Шмат: перакладчык, экскурсавод, тэлефаніст міжнароднай сувязі і інш.Таму пры выбары прафесіі трэба ўлічваць, якія рэальныя заняткі і прафесіі за гэтым прадметам стаяць. Састарэлыя ўяўленні аб характары працы ў сферы матэрыяльнай вытворчасці. Ва ўсе прафесіі, і перш за ўсё ў рабочыя, укараняецца складаная і цікавая тэхніка, павышаецца культура працы. Няўменне або нежаданне разбірацца ў сваіх асобасных якасцях (схільнасцях, здольнасцях). Разабрацца ў сабе дапамогуць профконсультанты, бацькі, настаўнікі, сябры. Няведанне або недаацэнка сваіх фізічных асаблівасцяў, недахопаў, істотных пры выбары прафесіі. Існуюць прафесіі, якія могуць быць табе проціпаказаныя, так як яны могуць пагоршыць твой стан здароўя. Няведанне асноўных дзеянняў, аперацый і іх парадку пры вырашэнні, абдумванні задачы пры выбары прафесіі. Калі ты вырашаеш задачу па матэматыцы, то выконваеш пэўныя дзеянні ў пэўнай паслядоўнасці. Было б разумна паступіць так жа і пры выбары прафесіі.

свернуть

Афиша мероприятий военно-профессиональной ориентации граждан

развернуть

Афиша мероприятий военно-профессиональной ориентации граждан (октябрь-декабрь 2024)

свернуть

Online марафон с Университетом гражданской защиты МЧС Беларуси

развернуть

В  Online марафоне приняли участие учащиеся 10 класса.

Они познакомились с условиями и правилами обучения

в Университете гражданской защиты МЧС Беларуси.

   

свернуть

Профессия – следователь

развернуть

В профилактическо-агитационном мероприятии

на базе ГУО «Минское областное  кадетское училище »

приняли учащиеся 11 класса.

  

    

свернуть

Выбор профессии-дело серьёзное

развернуть

Встреча с представителями

УО Слуцкий государственный сельскохозяйственный

профессиональный лицей.

    

свернуть

Мы храним тебя, родная Беларусь

развернуть

Как важно защищать родной уголок, как уберечь Родину

узнали учащиеся во время показательных выступлений бойцов 5 ОБРСН

с демонстрацией вооружения, экипировке и рассказе о службе,

которые прошли на базе МОКУ.

О преимуществе учёбы в кадетском училище рассказали

учащиеся областного кадетского училища.

                                                             

 

свернуть
поделиться в:
Ещё в этом разделе